e-wnioski do rejestru przedsiębiorców KRS
Zmiany te dotyczą postaci składanych wniosków w tzw. trybie tradycyjnym. Do końca czerwca 2021 r. w trybie tradycyjnym wniosek mógł mieć zarówno postać papierową jak i być złożony drogą elektroniczną poprzez system PDI. Poza procedurą tradycyjną wnioski (zgłoszenia) składane były i są w tzw. trybie S24, a obowiązki sprawozdawcze realizowane są przez system RDF.
Od 1 lipca 2021 r. w dalszym ciągu, oprócz trybu tradycyjnego, wnioski i zgłoszenia można składać również w trybie S24, czy do systemu RDF. W przypadku podmiotów z rejestru przedsiębiorców od 1 lipca 2021 r. czynności sądu, referendarza sądowego i przewodniczącego są utrwalane już tylko i wyłącznie w systemie teleinformatycznym. Poza tym, co do zasady, wszelkie pisma w sprawie mogą być wnoszone jedynie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Zgodnie z nowymi przepisami sąd rejestrowy przy pierwszym doręczeniu w sprawie będzie pouczał o konieczności wnoszenia pism wyłącznie drogą elektroniczną oraz o tym, że pisma niewniesione za pośrednictwem systemu teleinformatycznego nie wywołują już skutków prawnych (jakie ustawa wiąże z wniesieniem pisma do sądu). Jeżeli pismo dotyczące podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców zostanie wniesione w postaci papierowej, a wnoszący pismo nie był pouczony, zostanie on wezwany do jego wniesienia za pośrednictwem systemu teleinformatycznego w terminie jednego tygodnia, od dnia doręczenia wezwania. Jeśli pismo zostanie złożone zgodnie z wezwaniem, wywoła skutki od chwili jego wniesienia.
Należy pamiętać, że elektronizacja postępowania przed KRS nie wymusza, aby dokumenty, które mają być załączone do wniosku, zostały sporządzone w postaci elektronicznej. Zostały wprowadzone przepisy, zgodnie z którymi, jeżeli dokumenty stanowiące podstawę wpisu do KRS albo podlegające złożeniu do akt rejestrowych zostały sporządzone w postaci papierowej, do wniosku dołącza się:
• odpisy elektronicznie poświadczone przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika, będącego adwokatem lub radcą prawnym, albo
• elektroniczne kopie dokumentów - w takim jednak przypadku oryginał dokumentu albo jego odpis lub wyciąg poświadczony urzędowo trzeba przesłać do sądu rejestrowego w terminie 3 dni od daty złożenia pisma.
Dbamy o Twoją prywatność
Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.
Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.
Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.
Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.
Wybór zgód
- Meta - Polityka prywatności
- Google Products - Polityka prywatności
- Sales Manago - Polityka prywatności
- Smartsupp products - Polityka prywatności