Subwencję finansową z PFR ujmuje się w księgach rachunkowych jako zobowiązanie wobec Polskiego Funduszu Rozwoju i prezentuje w bilansie według terminu wymagalności odpowiednio jako zobowiązanie długoterminowe lub zobowiązanie krótkoterminowe - w pozycji kredyty i pożyczki. W przypadku umorzenia części (całości) otrzymanej kwoty subwencji, w księgach rachunkowych nastąpi odpisanie tej części zobowiązania na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. Ponadto umorzenie zobowiązania wobec Polskiego Funduszu Rozwoju z tytułu subwencji finansowej powinno zostać ujęte w księgach rachunkowych roku, w którym nastąpi umorzenie, czyli w tym przypadku w roku 2021 r.
Subwencje przyznane przez PFR w księgach rachunkowych ujmowane analogicznie jak uzyskane pożyczki, mogą być zaksięgowane zapisem:
- Wn konto 13x "Rachunek bieżący",
- Ma konto 24x "Pozostałe rozrachunki".
Dokonanie częściowych lub pełnych umorzeń subwencji, w księgach rachunkowych powinno nastąpić z odpisaniem takiego zobowiązania (całości lub jego części) z jednoczesnym zwiększeniem pozostałych przychodów operacyjnych, co może być zaksięgowane zapisem:
- Wn konto 24x "Pozostałe rozrachunki",
- Ma konto 76x "Pozostałe przychody operacyjne".
Gdy kwota subwencji została wykorzystana na sfinansowanie zakupu środka trwałego, który podlega amortyzacji, umorzenie subwencji (w dacie umorzenia) może być zaksięgowane:
- w części, w jakiej umorzona subwencja dotyczy zamortyzowanej wartości początkowej środka trwałego:
- Wn konto 24x "Pozostałe rozrachunki",
- Ma konto 76x "Pozostałe przychody operacyjne",
- w jakiej umorzona subwencja dotyczy niezamortyzowanej wartości początkowej środka trwałego:
- Wn konto 24x "Pozostałe rozrachunki",
-
- Ma konto 84x "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".
- następnie równolegle do odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego:
- Wn konto 84x "Rozliczenia międzyokresowe przychodów",
-
- Ma konto 76x "Pozostałe przychody operacyjne".