Jednym z podstawowych elementów metody nabycia jest ustalenie wartości godziwej aktywów i zobowiązań przejmowanej jednostki. Art. 44b ust. 4 ustawy podaje ogólne zasady ustalania wartości godziwej dla wybranych pozycji aktywów i zobowiązań jednostki przejętej.
Ich zastosowanie w praktyce rozliczania połączeń spółek (w tym połączenia innych jednostek lub ich przedsiębiorstw) może sprawiać problemy zarówno pod względem interpretacyjnym, jak i merytorycznym.
Zgodnie z projektem stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości na uwagę zasługują następujące kwestie:
- brak koncepcyjnej podstawy ustalania wartości godziwej, bazującej na zasadach, która określałaby ogólne cele przeprowadzanej wyceny;
- brak hierarchii w zakresie ustalania wartości godziwej w przypadku, gdy jednostka dysponuje różnymi źródłami danych, pozwalających na ustalenie wartości godziwej;
- brak powiązania z innymi regulacjami, posiłkującymi się kategorią wartości godziwej;
- brak wyraźnego ukierunkowania wyceny na „jednostkę przejmującą”;
- brak jednoznacznego wskazania (art. 44b ust. 2 ustawy) na kryteria czasowe klasyfikacji poszczególnych kategorii rodzajowych aktywów lub zobowiązań przejętej jednostki;
- niejednoznaczność pojęć wykorzystanych w przedmiotowym przepisie ustawy;
- niespójność zaproponowanych zasad wyceny z rozwiązaniami praktycznymi;
- brak ukierunkowania wyceny w przypadku, gdy istnieje możliwość zastosowania różnych technik w zakresie ustalania wartości godziwej;
- brak odniesienia do innych pozycji aktywów i zobowiązań nieuwzględnionych w przepisie ustawowym;
- brak jednoznacznego wskazania, czy podstawą rozliczenia są dane jednostkowe, czy skonsolidowane;
- brak wskazania, czy wycenie w wartości godziwej powinny podlegać własne instrumenty kapitałowe jednostki przejętej znajdujące się w jej posiadaniu i prezentowane jako jej aktywa czy też podlegają one odpowiedniej eliminacji w ramach rozliczenia.
Zgłaszanie uwag i komentarzy do projektu będzie odbywać się do dnia 15 września 2023 roku na adres: sekretarz.KSR@mf.gov.pl.